Na PlatiMe se nedospjeli eRačuni naplaćuju u 24 sata

Kraj 2022. godine PlatiMe je završio s gotovo 250 milijuna kuna vrijednosti nedospjelih eRačuna izloženih na platformi.

Veliki interes za ovim oblikom financiranja nastavio se i u prvom kvartalu ove godine jer, za razliku od sličnih usluga na tržištu, omogućuje izravno financiranja između pojedinaca, bez suvišne papirologije, ali u daleko sigurnijim uvjetima.

„U proteklih gotovo dvije godine postali smo prvo mjesto gdje poduzetnici traže kapital, bilo da imaju potrebu za brzim pronalaskom likvidnosti ili je s druge strane imaju višak pa je žele, kroz ovakav vid investicije, plasirati u gospodarstvo“, pojašnjava Tea Kolak, direktorica tvrtke.

Vrijednost ove fintech usluge najbolje se može procijeniti kroz jednostavnost korištenja i sigurnost naplate. To je ono što, ističe Kolak, većina korisnika prepoznaje kao najveću prednost.

„Otpočetka smo komunicirali kako je PlatiMe idealno rješenje za one tvrtke koje ne žele ili ne mogu čekati 30 ili 60 dana kako bi naplatili račune u valuti koju su dali svome dobavljaču. No, iz feedbacka korisnika vidimo da su njima na listi prioriteta druge značajke koje ovaj oblik financiranja nudi. Prvenstveno, to je izlaganje nedospjelog računa u samo tri klika, digitalni potpis ugovora i naplata izloženog računa u samo 24 sata“.

Na zapadu su u velikom zamahu slične takozvane peer to peer platforme koje omogućuju izravno financiranje između pojedinaca, bez potrebe za sudjelovanjem financijskih institucija jer je to model koji pruža brži i transparentniji postupak dolaska do izvora financiranja za korisnike.

Na strani ulaganja, pruža mogućnost veće očekivane zarade, kamatne stope, u usporedbi s depozitom u banci.

Primatelj postaje otkupitelj

Podsjetimo, iako je platforma prvotno zamišljena kao mjesto gdje se susreću ponuda i potražnja za kapitalom, odnosno mjesto gdje će pošiljatelji eRačuna pronaći svoga otkupitelja, platforma se pokazala kao idealno rješenje za dobavljače, primatelje eRačuna, koji su prepoznali prednost prvokupa da bi, kroz diskont, zaradili na vlastitom višku likvidnosti.

„Pošiljatelji mogu izlistati eRačune na platformi po definiranoj cijeni, ili prema ponudi koju smatraju zadovoljavajućom, i prodati ih već isti dan. Za izlaganje eRačuna, primatelj mora dati svoju suglasnost, odnosno odobriti račun u segmentu suštinske i računske kontrole. U tom trenutku izloženi eRačun postaje vidljiv otkupiteljima koji mogu otkupiti spomenuti eRačun ili može dati svoju ponudu“, pojašnjava Kolak.

Platforma je direktno povezana na mojeRačun, najvećeg informacijskog posrednika na tržištu, pa se računi mogu izložiti odmah prilikom izrade ili naknadno, nakon što je eRačun poslan primatelju.

Detaljna provjera sudionika na PlatiMe

Govoreći o sigurnosti fintech platforme, osim za elektroničko potpisivanje Ugovora, Kolak je podsjetila i na još jednu bitnu stavku o kojoj su, u smislu načina poslovanja, izvijestili i HANFA-u.

„Provodimo detaljnu provjeru zainteresiranih otkupitelja koji ne mogu biti netom osnovane tvrtke o kojima nema financijskih podataka, a sama platforma povezana je sa sustavom mojBI koji, osim što sadrži o više od 60 poslovnih i financijski pokazatelja za više od 300.000 poslovnih u Hrvatskoj, automatski informira o svakom negativnom poslovnom pokazatelju poduzeća“.

Bilo da je riječ o pošiljateljima eRačuna, primateljima kao drugoj strani, odnosno otkupiteljima, zajednička značajka im je fer i ravnopravno nadmetanje kroz isticanje ponuda jer je na platformi neminovno zajamčena identifikacija svih dionika, koji daju svoj pristanak za sudjelovanje na platformi.

Svaki sudionik, pošiljatelj eRačuna, ima fleksibilnu skupnu ili pojedinačnu kontrolu eRačuna koje želi izložiti na platformi, dok je na primatelju da da svoj pristanak za sudjelovanjem u prodaji računa ili iskoristi priliku kako bi oplemenio vlastiti kapital.

Inovativna rješenja za likvidnost

Izlistanjem eRačuna na platformi pošiljatelji imaju mogućnost poboljšati likvidnost, smanjiti troškove financiranja te jednostavnije i brže ugovoriti i realizirati financiranje.

Primatelji pak smanjuju rizik, dinamički upravljaju likvidnošću i ostvaruju mogućnost povećanja efekta nabave kroz niže cijene.

Kada govorimo o prednostima za otkupitelje, osim povećanja tržišta prodaje i snižavanja troškova poslovanja, u poziciji su graditi imidž kroz sudjelovanje u inovativnim rješenjima.

„Svaki otkupitelj može provjeriti bonitet primatelja kroz uslugu mojBI koja je integrirana u PlatiMe. Podaci se unutar mojBI ažuriraju svakodnevno, što sudionicima na platformi omogućuje da kroz ažurne i relevantne informacije smanje rizik i unaprijede poslovanje, odnosno lakše donesu odluku s kim će surađivati na platformi i izvan nje. Koristeći se uslugom mojBI, uz vlastitu procjenu i analizu rizika, statistika naplaćenih potraživanja za otkupitelje iznosi 100 posto“, pojasnila je Tea Kolak, direktorica tvrtke.

Rast fintecha u Hrvatskoj

Pozitivna klima za rast fintecha u Hrvatskoj vidljiva je i iz sve veće potpore institucija koje su regulator na tržištu.

„Izlaskom na tržište kao, zasada jedina digitalna platforma za otkup nedospjelih računa u Hrvatskoj, zatražili smo zeleno svjetlo Hrvatske agencije za nadzor financijskih usluga. HANFA je dala potporu za tu, svojevrsnu, oglasnu ploču na kojoj se povezuju ponuda i potražnja uz mogućnost potpisivanja tipskih elektroničkih ugovora (eUgovora) o ustupu potraživanja, što je ocijenila kao transparentno sklapanje ugovora za sve dionike prijenosa određene tražbine“, pojašnjava Kolak.

Korisnici platforme ugovor sklapaju isključivo eUgovor jer je realizacija otkupa daleko brža i cijeli proces je jednostavniji i sigurniji za sve dionike u procesu.

„Pošiljatelj, primatelj i otkupitelj uglavnom elektronički potpisuju eUgovor o ustupanju potraživanja uz diskont, što im omogućuje realizaciju prodaje već u roku od 24 sata. No, naglašavamo da se plaćanje odvija izvan platforme koja je u ovom poslovnom odnosu pružatelj infrastrukture, pravne sigurnosti i identifikacije dionika“, ističe Kolak.

Ugovori se potpisuju naprednim elektroničkim potpisom ugrađenim u eOsobnu iskaznicu ili putem FINA-inog PKI certifikata.

Jačanje gospodarstva 

Jedan od najvećih problema hrvatskog gospodarstva su dugi rokovi plaćanja računa, zbog čega mnoga poduzeća upadnu u probleme s likvidnošću. Period od 30 dana najčešće se produži na više od 50, što mnoge tvrtke više ne mogu izdržati.

Kroz PlatiMe, taj je problem mnogim tvrtkama postao prošlost.  Uspjeh ove fintech usluge, pokazala je praksa, proizašao je iz toga što poslovni subjekti mogu naplatiti svoja nedospjela potraživanja već u danu izdavanja eRačuna i tako ne samo očuvati likvidnost, nego priskrbiti svježi kapital koji mogu odmah uložiti u daljnje poslovanje ili uložiti višak kapitala kako bi na njemu dodatno zaradili. I jedni i drugi, zaključuje Kolak, zahvaljujući pojačanom cash-flowu unutar svoje kompanije, izravno utječu na brži oporavak gospodarstva.