Uvodi se fiskalizacija bezgotovinskih plaćanja kroz obaveznu razmjenu eRačuna

Bespapirno poslovanje u Hrvatskoj je moguće, evo kako

Poduzetnike u Hrvatskoj proteklih je dana u korisničkom pretincu ePorezne  dočekao anketni upitnik o zastupljenosti eRačuna u Hrvatskoj.

Riječ je o provedbi projekta  ‘Fiskalizacija 2.0 – Implementacija sustava za bezgotovinsko plaćanje putem eRačuna s integriranom e-arhivom te naprednog online knjigovodstva u sustavu PDV-a’ iz Nacionalnog plana oporavka i otpornosti.

No, ono što je ključno za provedbu ovog projekta je Prijedlog Direktive Vijeća o izmjeni Direktive 2006/122/EZ vezano za pravila o PDV-u za digitalno doba.

Ili, konkretnije, Porezna uprava mora se pripremiti na obavezno izdavanje eRačuna za transakcije između poreznih obveznika, kako to najavljuje spomenuta Direktiva, te implementaciju informacijskog sustava koji će im omogućiti praćenje PDV-a u stvarnom vremenu.

Anketnim upitnikom treba se utvrditi koliki broj poslovnih subjekata danas koristi eRačune i u kojoj mjeri, odnosno koliko je hrvatsko gospodarstvo spremno na digitalnu tranziciju koju je i sama Vlada RH najavila kao strateški cilj za naredno desetljeće.

Fiskalizacija 2.0. korisna je za sve dionike

Ciljevi projekta Fiskalizacija 2.0, kako stoji na stranici Porezne uprave, je uspostava sustava za fiskaliziranje računa koji se izdaju u gospodarstvu (B2B) uz implementaciju sustava bezgotovinskog plaćanja putem eRačuna s integriranom e-arhivom te aktivnim, jedinstvenim i naprednim online knjigovodstvom u sustavu PDV-a kako bi se osigurao cijeli niz koristi za sve dionike i poslovne subjekte.

To bi trebalo donijeti značajne, pozitivne promjene u poslovanju i daleko manje opterećenje samih poduzetnika.

Primjerice, bit će olakšane porezne prijave, smanjit će se broj potrebnih obrazaca u poreznom knjigovodstvu, a povećati točnost ispunjavanja poreznih obveza jer će se većina podataka povlačiti s eRačun platforme.

Obavezan eRačun u B2B segmentu trebao bi povećati transparentnost poslovanja i osigurati mogućnost uvida u rokove plaćanja i poštivanje rokova.

Porezna uprava trebala bi imati i veći nadzor nad poslovanjem svakog pojedinog poreznog obveznika, ali i mogućnost praćenja i povezivanja računa i prevencija poreznih prevara vezanih uz povrat PDV-a.

Uvođenjem obaveznog eRačuna u B2B općenito bi se trebalo ubrzati poslovanje i poboljšati interoperabilnost  među akterima koji su uključeni u proces naplate.

No, poslovni subjekti trebali bi osjetiti i druge prednosti; doprinos zaštiti okoliša upotrebom digitalne umjesto „papirnatog“ arhiva računa, smanjivanje broja kopija računa i mogućnost slanja priloga računu te rasterećenje papirologije.

Realizacija projekta kroz tri ključne aktivnosti

Navedeno bi se trebalo realizirati do prosinca 2024. godine, za kada je planiran završetak projekta ‘Fiskalizacija 2.0 ‘, i to kroz tri planirane aktivnosti.

Planira se uspostaviti sustav za prijavu bezgotovinskih računa Poreznoj upravi i to računa koji se danas izdaju prema tijelima državne uprave – fiskalizacija računa koji se izdaju u B2G (eng. Business to Government) segmentu​​.

Implementirat će se i sustav bezgotovinskog plaćanja putem eRačuna u segmentu B2B (Business to business) s integriranom e-arhivom te aktivnim, jedinstvenim i naprednim online knjigovodstvom u sustavu PDV-a.

Treća aktivnost je uspostava besplatne aplikacije za izdavanje eRačuna koja će biti omogućena malim poreznim obveznicima. Iz Porezne uprave navode kako bi navedenoj skupini troškovi uvođenja eRačuna bili nerazmjerni koristi koju bi dobili iz takvog načina poslovanja.

Sredstva iz EU fondova

Projekt Fiskalizacija 2.0, ističu iz Porezne uprave, nastavak je kontinuiranog ulaganja u razvoj njihovog informacijskog sustava kroz korištenje dostupnih sredstava iz fondova financiranih iz EU-a u svrhu racionalizacije korištenja proračunskih sredstava.

„Informacijsko-komunikacijska tehnologija predstavlja temelj modernog poslovanja te je dio svakog suvremenog organizacijskog i poslovnog sustava. Njena implementacija u sve segmente poslovne suradnje između različitih dionika, neovisno o tome radi li se o suradnji između poslovnih subjekata međusobno (engl. Business to Business, tj. B2B) ili poslovnoj suradnji s javnim tijelima (engl. Business to Government, tj. B2G), predstavlja unaprjeđenje odnosno usavršavanje te automatizaciju dosadašnjih poslovnih procesa“, stoji na stranicama Porezne uprave.

Anketa o zastupljenosti eRačuna u republici Hrvatskoj provodit će se od 17. siječnja do 17. veljače 2023. godine.