Stvaraju se gužve zbog eArhiva, informacijski posrednik objasnio kako ga preuzeti

Korisnici ne moraju dolaziti k nama u ured jer im zasigurno nećemo snimati tisuće dokumenata na uređaje za pohranu podataka, poručuju iz servisa mojeRačun.

Otkako je servis mojeRačun najavio da s 31. ožujka 2025. godine trajno briše dokumente primatelja eRačuna koji nisu ugovorili elektroničku arhivu, stvorila se gužva među poduzetnicima koji ne znaju kako mogu doći do svojih računa iz prethodnih godina.

Podsjetimo, tvrtka Elektronički računi najavila je sredinom siječnja da više neće čuvati dokumente koje je tijekom više od deset godina pohranjivala na vlastite servere kako bi osigurala da primatelji imaju originale dokumenata dok ne uspostave vlastitu arhivu.

S obzirom na to da više od 90% primatelja i dalje printa eRačune i čuva ih u registratorima, unatoč strogim zakonskim propisima prema kojima se računi moraju čuvati u izvornom obliku, ovaj je informacijski posrednik nakon godina edukacija i upozorenja, odlučio povući drastične mjere.

„Odgovornost je na poduzetnicima da vode računa o tome gdje su njihovi računi. Ako je riječ o eRačunima, računovodstveni i porezni propisi nedvojbeno upućuju da se čuvaju u sigurnom i kontroliranom arhivu. To nije novi propis, štoviše Porezna uprava je o tome dala mišljenje još 2012. godine, što znači da je 13 godina i više nego dovoljno da se tvrtke, koje žele raditi po propisima, s istima i usklade“, ističu iz servisa mojeRačun.

Podrška struke

Reakcija na odluku o brisanju arhiva nije izostala, a posebno su se istaknule rasprave u grupama na društvenim mrežama. One gdje se okuplja struka, pozdravile su odluku informacijskog posrednika, no bilo je i onih grupa gdje je poslovna odluka servisa mojeRačun izazvala žestoko negodovanje.

„Prikupili smo više od stotinu terabajta nerazvrstanih podataka primatelja eRačuna koji nama ne trebaju jer je naša uloga prenijeti podatke od točke A do točke B u skladu i na način kako je to uređeno zakonom. Ništa nas ne obvezuje čuvati dokumente za koje nemamo ugovornu obvezu, no primatelji tih dokumenata itekako su ih obvezni arhivirati na način da sačuvaju vjerodostojnost pošiljatelja, cjelovitost sadržaja i nepromjenjivost dokumenta u vremenu“, pojašnjavaju iz servisa mojeRačun.

Brisanje u skladu sa zakonom

Tijekom deset godina ti su se podaci čuvali na serverima na više geografskih lokacija, što je informacijskog posrednika koštalo nekoliko desetaka tisuća eura mjesečno. Kako kažu, više nisu spremni trošiti vlastita sredstva kako bi čuvali eRačune tvrtki koje „znaju“ da ih ne trebaju jer ih imaju isprintane u registratoru. 

„Zakon nas nije priječio da te podatke obrišemo bez najave prije deset ili pet godina, odnosno jučer. Smatrali smo da, kao najveći privatni posrednik za eRačune, trebamo omogućiti maksimalnu dostupnost i kvalitetu usluge svima pa smo arhivirali dokumente, iako kod drugih posrednika to nije bila praksa. Zato smo i sada dali dovoljno vremena da se primatelji usklade sa zakonom i uspostave vlastitu arhivu ili je ugovore kod nas“, naglašavaju.

Gužva za eArhiv

Sudeći prema broju upita za aktivaciju i preuzimanje arhive dokumenata iz prethodnih godina, servis mojeRačun očito je uspio probuditi svijest primatelja.

Je li tome dodatno pripomoglo što je i struka potvrdila da je zakonska obveza neupitna ili su tvrtke shvatile da je odgovornost za eArhiv na njima, teško je procijeniti, no informacijski posrednik otkriva da se već stvaraju gužve za preuzimanje stare arhive.

„Korisnici ne moraju dolaziti k nama u ured jer im zasigurno nećemo snimati tisuće dokumenata na uređaje za pohranu podataka, nego ih pozivamo da arhivu dokumenata iz prethodnih godina preuzmu s naše stranice“, ističu iz servisa mojeRačun.

Rok za preuzimanje je do 31. ožujka 2025. godine, nakon čega se svi podaci brišu iz pohrane na serverima.

Rok za eArhiv

U slučaju da netko arhivu zatraži poslije navedenog datuma, informacijski posrednik kaže da ne može garantirati da će je moći dohvatiti, odnosno da će je moći dohvatiti u razumnom roku, a posebice ne po trenutnim cijenama eArhiv korisničkog paketa.

„S obzirom na to da su podaci korisnika trenutno unutar njihovog MeR korisničkog sučelja, pozivamo primatelje da odmah zatraže preuzimanje arhiva. Nakon što ih maknemo, mogli bi nam trebati mjeseci rada da povratimo i strukturiramo tražene dokumente, što će zasigurno biti popriličan trošak za korisnika. Zato ga sada mogu izbjeći, naravno ne dolaskom u naš ured, nego jednostavnim preuzimanjem s web stranice MeR-a ili ugovaranjem paketa eArhiva koji će većinu mjesečno koštati kao dvije kave u najbližem kafiću“, poručili su iz servisa mojeRačun.