Sa Zakonom o fiskalizaciji neće se tolerirati pogrešno čuvanje eRačuna

Sa Zakonom o fiskalizaciji pogrešno čuvanje eRačuna i papirnati arhiv odlaze u prošlost jer se uvodi potpuno digitalno poslovanje, a eRačun postaje obvezan za sve poduzetnike.

Proteklih tjedana porezna savjetnica Maja Živanović Ivankić jedno od viđenijih lica u hrvatskim poslovnim medijima. Razlog tome krije se u činjenici da je prva među strukom javno upozorila na učestala kršenja propisa vezanih uz razmjenu eRačuna, posebice u dijelu koji se odnosi na čuvanje elektroničkih dokumenata.

Pokazalo se da je to bio neophodan potez jer već u rujnu stiže novi Zakon o fiskalizaciji, a s njime i obvezan eRačun u gospodarstvu, dok se istovremeno na tržištu vode rasprave smije li se eRačun ispisivati radi knjiženja i čuvanja te podržava pogrešno čuvanje strukturiranih dokumenata.

„Elektronički račun je strukturirani dokument u XML formatu i samo takav predstavlja takozvani original knjigovodstvene isprave“, rekla je Živanović Ivankić gostujući u novoj epizodi podcasta Zeleno poslovanje.

Prednost za poduzetnike

Maja Živanović Ivankić jedna je od osnivačica Centra za poreze, računovodstvo i reviziju i dugi niz godina predaje o ovim temama u različitim institucijama, što podrazumijeva da se i sama mora konstanto usavršavati i pratiti zakonske promjene.

Iako je to izazovno s obzirom na to da se i sam porezni sustav sve brže mijenja zbog intenzivnog razvoja digitalnih usluga u poslovanju, Živanović Ivankić upozorila je da je daleko veći izazov prenijeti znanja poduzetnicima koji nerijetko svaku promjenu vide kao prijetnju, ma koliku korist im u konačnici donosila.

„Najbolji primjer je eRačun koji u Hrvatskoj nije ništa novo. Od 2014. se koristi, od 2019. je obvezan za javne i sektorske naručitelje, a tako je posredno snažnije ušao i u gospodarstvo, međutim i dalje se teško prihvaća činjenica da je zaista riječ o unaprjeđenju poslovanja i da će donijeti brojne prednosti svim dionicima. Mi smo predvidjeli da će najveće nerazumijevanje biti kod eArhiva jer smo kroz praksu vidjeli isprintane eRačune i znali smo da moramo upozoriti da se poduzetnici hitno moraju educirati prije nego Zakon o fiskalizaciji stupi na snagu“, istaknula je Živanović Ivankić.

Strukturirani dokument

Gostujući u podcastu, porezna savjetnica je navela i nekoliko drugih čestih grešaka koji se javljaju u procesu razmjene eRačuna u gospodarstvu.

„Najveći uzročnik problema u obradi je slikovni prikaz eRačuna u PDF-u koji se šalje uz strukturirani dokument. U zakonskom smislu, taj PDF ne mora uopće postojati, no u Hrvatskoj je to ostala uvriježena praksa kako bi se olakšao prijelaz s papirnatog računa na elektronički. Takav PDF se onda ispisuje kako bi se knjižio i platio, nakon čega se sprema u registrator pri čemu se potpuno ignorira izvornik u XML-u. To je pogrešno čuvanje dokumenata, ali i pogrešna obrada jer se eRačun obrađuje elektronički, a ne ručno“, pojasnila je porezna savjetnica.

Danas je takvih nevjerodostojnih kopija računa na stotine tisuća u tvrtkama u Hrvatskoj, a mnogi nisu ni svjesni da ne raspolažu „originalnim“ dokumentima jer nikada nisu preuzeli XML iz sustava informacijskog posrednika.

Stupanjem na snagu Zakona o fiskalizaciji, ovakvi prekršaji, među kojima je i pogrešno čuvanje eRačuna, više neće moći proći nekažnjeno jer zakon predviđa potpunu zamjenu papirnatih arhiva elektroničkim arhivom, što će poduzetnicima donijeti oko 3,2 milijuna eura godišnje uštede.

Zakon o fiskalizaciji

To je samo jedna od promjena koje donosi novi Zakon o fiskalizaciji koji bi na snagu trebao stupiti u rujnu 2025. godine, a s primjenom započeti 1.1.2026., odnosno s punom primjenom, uz tek poneku iznimku, 1.1.2027. godine.

„S obzirom na broje nepoznanice koje poduzetnici imaju oko novog Zakona o fiskalizaciji, mi smo pokrenuli edukacije i webinare na tu temu kako bismo približili obveznicima što ih očekuje u narednom periodu. Važno je da se svi na vrijeme pripreme kako bi se izbjegao kaos i panika u rujnu, odnosno u prosincu ove godine, kao što je bila panika 2019. kada je eRačun uveden u javnu nabavu”

Živanović Ivankić dodaje da ti procesi zaista nisu komplicirani, ali poduzetnici moraju usvojiti drugačiji mindset kada su u pitanju digitalni procesi i zato je važno da ih čim prije shvate i počnu primjenjivati.

“Samo tako mogu vlastite poslovne procese bezbolno uskladiti s digitaliziranim procesima koji im postaju obvezni. No, sigurno je da će to biti jedna mala revolucija u poslovanju jer prelazimo na potpuno digitalno poslovanje“, poručila je Maja Živanović Ivankić, ovlaštena porezna savjetnica i osnivačica Centra za poreze, računovodstvo i reviziju.

Sve epizode podcasta Zeleno poslovanje dostupne su vam na YouTube kanalu MER-a.

Podcast Zeleno poslovanje s Majom Živanović Ivankić pogledajte u nastavku: