Računovođe su ključan faktor za bezbolnu uspostavu Fiskalizacije 2.0

Računovođe trebaju na vrijeme pripremiti svoje klijente na obveze koje im donosi Fiskalizacija 2.0, a prvi korak odabir je sigurnog i pouzdanog informacijskog posrednika.
Tradicionalni Dan računovođa u organizaciji Datalaba ove je godine bio u znaku novog Zakona o fiskalizaciji, što ni ne čudi s obzirom na to da je riječ o jednom od najznačajnijih koraka digitalne transformacije hrvatskog gospodarstva.
Više stotina sudionika imalo je priliku iz prve ruke doznati konkretne smjernice kako se najbolje pripremiti za Fiskalizaciju 2.0, utemeljene na dugogodišnjem iskustvu vodećih stručnjaka za eRačune te računovodstvo i porezno savjetovanje koje je Datalab okupio na okruglom stolu.
U raspravi su sudjelovali Mirela Relković, predsjednica Udruženja računovođa Hrvatske gospodarske komore i vlasnica društva Kontoar, Đurđica Mostarčić, predsjednica Sekcije računovođa Hrvatske obrtničke komore i vlasnica tvrtke DUDI SPEED, Helena Schmidt, porezna partnerica u Deloitteu te Josip Kovačec, operativni direktor tvrtke Elektronički računi, vodećeg informacijskog posrednika u Hrvatskoj.
Zakon stiže ove godine
Zakon o fiskalizaciji, odnosno Fiskalizacija 2.0 s primjenom započinje od 1. siječnja 2026., no na snagu bi trebao stupiti već 1. rujnu 2025. godine za kada je najavljeno kako će svi obveznici razmjene eRačuna i informacijski posrednici imat mogućnost testirati sposobnost vlastitih sustava za razmjenu eRačuna, fiskalizaciju eRačuna i eIzvještavanje kako bi bili spremni na primjenu ovog Zakona od prvog dana nove godine.
Sudionici okruglog stola naglasili su kako je važno da poduzetnici, a prije svega njihovi računovođe ne ignoriraju činjenicu da će Zakon na snagu stupiti već ove godine, odnosno da ne računaju na 1. siječnja 2026. za obveznike PDV-a, odnosno 2027. godine za ostale poslovne subjekte kao na datum od kada tek moraju razmišljati kako će slati eRačune, nego da do navedenih datuma imaju već sve spremno.
Naime, kako je rečeno, ova sveobuhvatna reforma ne podrazumijeva samo tehničku prilagodbu, već i temeljitu transformaciju načina na koji poduzetnici vode svoje poslovanje. U tom procesu, smatraju stručnjaci, primarna je uloga njihovih računovođa.
„Računovođe moraju biti predvodnici u prilagodbi na Fiskalizaciju 2.0 jer se poduzetnici u velikoj mjeri oslanjaju na njih. Nužno je da se pravovremeno informiraju i odmah počnu poduzimati konkretne korake, a prvi među njima je odabir sigurnog i pouzdanog informacijskog posrednika“, istaknuo je Josip Kovačec, COO kompanije Elektronički računi.
S Kovačecom su se složili i ostali sudionici naglasivši kako nikako ne treba čekati 1. siječnja 2026. godine jer se s Fiskalizacijom 2.0 ne mijenja samo način izdavanja i zaprimanja računa, odnosno način izvještavanja prema Poreznoj upravi, nego i obrada, pohrana i čuvanje eRačuna te uvode posebne tehničke okolnostima unutar kojih će ti sustavi funkcionirati.
Smanjenje administrativnog opterećenja
Kroz dinamičnu i sadržajnu raspravu, stručnjaci su podijelili konkretne smjernice o tome kako se poduzetnici mogu pravovremeno i učinkovito pripremiti za nove obveze. Istaknute su promjene u postupku fiskalizacije računa, obveze koje donosi sustav eIzvještavanje, ukidanje određenih poreznih obrazaca te nova pravila i rokovi za čuvanje eRačuna.
Posebna pažnja posvećena je i pravilnoj digitalizaciji računa koji poduzetnicima još uvijek pristižu u papirnatom obliku.
Osim toga, ponovili su kako elektronički račun i fiskalizacija donose niz koristi B2B sektoru, uključujući smanjenje administrativnog opterećenja, veću transparentnost poslovanja i efikasnije upravljanje dokumentacijom.
Podsjetimo, novim Zakonom o fiskalizaciji uvodi se potpuna zamjena papirnatih računa strukturiranim elektroničkim računom, uz tek poneku iznimku koja je izrijekom propisana. Poduzetnici će s 1. siječnja 2026. godine razmjenjivati eRačune čak i za plaćanja putem PayPal-a ili drugih servisa.
Računovođe nositelji promjena
Poduzetnici su obvezni odabrati pristupnu točku, što je novi pojam u smislu eRačuna, a prema definicije je to porezni obveznik ili informacijski posrednik koji ispunjava sve tehničke uvjete za razmjenu eRačuna i/ili fiskalizaciju eRačuna, kao i eIzvještavanje ili uslugu metapodatkovnih centara.
„Upravo radi toga računovođe moraju već danas započeti analizirati tržište i potrebe koje imaju oni i njihovi klijenata, odnosno dobro proučiti tko od posrednika može pružiti cjelokupnu uslugu razmjene eDokumenata, eIzvještavanja i fiskalizacije te ujedno jamčiti najviše sigurnosne standarde za elektronički arhiv koji je također obvezan“, pojasnio je Kovačec.
Zaključak okruglog stola na Danima računovođa 2025. godine je jasan – iako će uvođenje Fiskalizacije 2.0 zahtijevati pripremu i prilagodbu, ona predstavlja važan korak prema modernijem, učinkovitijem i transparentnijem poslovnom okruženju.