INTERVJU NEVEN RUSKOVIĆ: Svaki proces koji tvrtka digitalizira isplati se vrlo brzo
Upravljanje je umijeće, no upravljanje ljudima danas traži nešto više – umjetnost upravljanja. Dobri menadžeri odavno su naučili da za to nisu dovoljne samo liderske vještine i intrinzična motivacija zaposlenika, nego i tehnologija koja će omogućiti automatizaciju poslovanja, veću produktivnost i, u konačnici, veće zadovoljstvo svih dionika u procesu.
Kako takve tehnološke inovacije prihvaća tržište te zašto je za povećanje konkurentnosti obavezna digitalna transformacija, u intervjuu za Digitalno poslovanje otkrio je Neven Rusković, direktor tvrtke Špica sustavi.
Digitalna transformacija posljednjih je godina buzzword pod kojim se podrazumijeva bilo kakva digitalizacija nekog procesa ili usluge pa, iako to nije posve pogrešno, ipak treba razlikovati količinu koristi koja se može ostvariti takvom transformacijom. S obzirom na to da je digitalna transformacija dio vašeg DNK već 30 godina, tijekom kojih brinete o automatizaciji poslovnih procesa u tvrtkama, možete li opisati što se u ta tri desetljeća promijenilo kada govorimo o upravljanju ljudskim resursima i na čemu moderne kompanije moraju inzistirati ako žele uspjeti u konkurentnom okruženju?
Globalne promijene u različitim segmentima naših života mijenjaju se zadnjih godina puno brže od očekivanja. Korona pandemija je sve još dodatno ubrzala. Nastupile su velike promijene u funkcioniranju poduzeća kao što su mogućnost rada od kuće ili s bilo kojeg drugog mjesta koje ima kvalitetan Internet, otkazivanje poslovnih prostora, virtualno radno okruženje. Prisutan je snažan proces digitalne transformacije i primjene svih znanja okupljenih pod nazivom industrija 4.0 (IoT, AI, strojno učenje…). Za razliku od prethodnih industrijskih revolucija koje su obilježile napredak u tehnologiji četvrta se oslanja na napredak u prikupljanju, obradi, podjeli i korištenju informacija.
Upravo upravljanje informacijama omogućuju poduzećima nove organizacijske modele pomoću kojih HR timovi u „virtualnom poslovnom okruženju“ promoviraju poslovnu kulturu poduzeća, organiziraju rad, prate rezultate rada, prezentiraju poslovne podatke, organiziraju skupno i osobno upravljanje radnim vremenom, edukacije. Moderna poduzeća rade na ubrzanoj digitalizaciji i automatizaciji poslovnih procesa.
Fokus HR timova je na svakom pojedincu i podizanju osobne stručne kvalitete koja će u vrhunskoj internoj organizacija najviše doprinijeti rezultatima. HR odjeli, uprave moraju prilagoditi unutarnju organizaciju i ciljeve sve važnijoj činjenici ostvarivanja work life balance zaposlenika. Poduzeća koja se na najbolje prilagode društvenim/poslovnim promjenama će brže napredovati i uspjet će u svom poslovnom okruženju.
Kao zemlja članica EU Hrvatska je do 2030. godine obavezna provesti zelenu tranziciju gospodarstva. To, između ostalog, podrazumijeva i prelazak na bez papirno poslovanje. Mogu li tvrtke, koristeći vaše usluge, provesti digitalnu transformaciju administrativnog poslovanja, povećati agilnost na europskom tržištu i kako?
Svako rješenje koje Špica razvija, projektira usmjereno je optimizaciji i digitalizaciji poslovnih procesa, bilo da se radi o skladišnom poslovanju gdje nudimo gotovo potpunu automatizaciju procesa, hotelima kojima nudimo inovacije na području uštede energije primjenom cloud orijentiranih rješenja, a svima omogućujemo digitalizaciju upravljanja radnim vremenom i bez papirno poslovanje. Sve su to rješenja iz naše ponude projekata koje svako u svom poslovnom segmentu optimizacijom procesa doprinose povećanju konkurentnosti poduzeća. Unapređenja konkurentnosti su mjerljiva. Također sva rješenja imaju ekonomski održiv povrat investicija.
Kreativnost je jedan od pojmova koji se nerijetko veže uz inovacije koje ste razvili i plasirali na tržište. No, ono što je zanimljivo je da sve što izađe iz vašeg razvojnog odjela, a što prepoznate kao kvalitetno i vrijedno, ne samo da ponudite tržištu, nego „pratite“ od implementacije u poslovanje vaših klijenata do postizanja zadanih poslovnih uspjeha. Danas je poslovanje nezamislivo bez cloud rješenja koja omogućuju implementaciju s različitim uslugama trećih strana; gdje ste tu prepoznali korist za vlastito poslovanje, a s kojim ste ciljem krenuli razvijati All Hours rješenje ili, jednostavnije, što ste htjeli pružiti korisnicima kroz njegovu upotrebu?
Logični nastavak naše 30 godišnje prisutnosti na tržištu i kontinuiranog razvoja IT rješenja usmjerio nas je na Cloud platformu. Svi znamo što donose Cloud rješenja korisnicima i proizvođačima. U Špici smo imali nekoliko ciljeva. Svim korisnicima naših rješenja želimo omogućiti jednaku upotrebu svih programskih funkcionalnosti bez dodatnih troškova. Smanjujemo korisnicima troškove nabavke dodatnih serverskih resursa odnosno njihovo održavanja. Međutim, istovremeno cloud rješenja imaju utjecaj i na rad Špice. Primjena naših cloud rješenja kao što su All Hours ili Door Cloud optimiziraju rad naše podrške smanjivanjem vremena uvođenja sustava kod korisnika i optimiziraju naše resurse potrebne za održavanje.
Cloud rješenja nam omogućuju primjenom digitalnog marketinga prisutnost na različitim svjetskim tržištima jer cloud platforme su dostupne u bilo kojem trenutku i s bilo kojeg mjesta gdje postoji Internet. Uvođenjem mobilnih uređaju za prijavu i odjavu radnog vremena korištenjem geolokacije nisu nam potrebni terminali za registraciju i identifikacijske kartice. Naravno, omogućili smo primjenom APi funckija povezivanje naših Cloud rješenja s HR programima, programima za obračun plaća ili bilo kojim drugim programom s kojim je potrebno podijeliti podatke.
Kao jedna od najvećih prepreka u usvajanju digitalnih procesa u poslovanju tvrtki u Hrvatskoj pokazala se nedovoljna informiranost i duboko ukorijenjene navike sve raditi „pješke“. No, tome ste doskočili kroz edukativne blogove u kojima na jednostavan i zanimljiv način opisujete mnogima, naoko, složene procese. Vašim je korisnicima dostupna i baza znanja koja sadrži korisne informacije o poslovnim sustavima. Kakav je feedback vaših korisnika i jeste li primijetili (pozitivnu) promjenu mindseta na domaćem tržištu zbog ovakvog oblika komunikacije?
Istina je da još uvijek zaostajemo kada je riječ o digitalizaciji procesa. Često ljudi digitalizaciju smatraju skupom i kompliciranom ne vodeći računa o tome da se svaki proces koji digitaliziraju vrlo brzo isplati. Štoviše, za sustave koje prodajemo postoje i egzaktne brojke kada govorimo o isplativosti. Dakle, možete konkretnim brojkama pokazati kolike su uštede i u kojem razdoblju možete očekivati povrat investicije. Upravo na takve i slične primjere pokušavamo ukazati kroz naš sadržaj. Kada kreiramo sadržaj, razmišljamo o temama koje muče naše korisnike i pokušavamo im kroz različite forme približiti temu, bilo da se radi o području hotelijerstva, radnih odnosa ili skladišnog poslovanja. Često nam se ljudi jave, pohvale sadržaj i istaknu korist koju su imali od naših materijala. Na taj način održavamo dugoročni odnos s našim (potencijalnim) korisnicima, a osjećaj da smo nekome pomogli riješiti problem koji je imao je samo dodatni poticaj da i dalje ustrajemo u ovom segmentu.
Održivo poslovanje strateški je cilj svake kompanije koja želi uspjeti na današnjem tržištu. Kao zemlja koja se gospodarski iznimno oslanja na turizam, naši hoteli trebaju svoje poslovanje učiniti održivijim i, u konačnici, profitabilnijim. Kako to mogu učiniti uz pomoć tehnologije?
Cijelo vrijeme se gubimo u definiciji kakva turistička zemlja želimo biti, u Špici smatramo da to treba biti na najvišem nivou i baš zato nudimo sustave i opremu koji hotele svrstavaju u sami vrh svjetske turističke ponude. U zadnje vrijeme, veliki hot topic je ušteda energije, hoteli kao takvi su veliki sustavi s velikom potrošnjom energije i baš tu mi uskačemo s EOS termostatima. To su pametni WiFi hotelski termostati, temeljeni na cloud programskoj platformi ali i mnogo više od toga.
Njihove brojne mogućnosti poput učinkovitog upravljanja klimatizacijom i rasvjetom, detekcijom prisutnosti gosta, mjerenjem vlažnosti zraka omogućuju i do 30% uštede energije soba u korištenju. Ušteda energije nije jedini benefit koje ovo rješenje pruža. Povezivanjem s svim ostalim svjetski poznatim hotelskim rješenjima postaje važan dio ukupnog projekta koji omogućuje iznad prosječno korisničko iskustvo te podiže standard hotela na viši nivo kojeg kronično nedostaje u našoj turističkoj ponudi.
Na koje su načine povezani evidencija radnog vremena i kontrola pristupa? Koje sigurnosne standarde podrazumijevaju i mogu li usluge poput rješenja Time&Space zadovoljiti te standarde, kao i potrebe velikih kompanija?
Evidenciju radnog vremena i kontrolu pristupa povezuje proces identifikacije zaposlenika, gdje na jednostavan i siguran način možemo definirati tko i kada može pristupati djelokrugu te koliko je vremena proveo na radnom mjestu. Centralizirano rješenje nudi brz pristup informacijama koje su važne kod donošenja odluka, a modularna arhitektura omogućava iskorak u tehnološkom dijelu poslovanja s ciljem ostvarenja boljeg poslovnog rezultata.
Spica International je certificirana prema ISO/ 27001. ISO /27001 je sigurnosni standard koji sigurnost informacija stavlja pod izričitu kontrolu upravljanja. Također propisuje skup najboljih praksi koje uključuju zahtjeve za dokumentacijom, podjelu odgovornosti, dostupnost, kontrolu pristupa, sigurnost, reviziju te korektivne i preventivne mjere. Dugogodišnje iskustvo na području privatne zaštite rezultiralo je rješenjem koje ima primjenu u svim sektorima poslovanja bez obzira na veličinu poduzeća. Time&Space je modularan i skalabilan što znači da korisnici mogu odabrati različite funkcionalnosti koje će im pomoći da imaju brz i siguran pristup informacijama.
Time&Space arhitektura sustava omogućava on premise ili cloud način rada, svaka informacija pohranjuje se u centralnu bazu podataka i dostupna je preko korisničkog sučelja u bilo kojem trenutku. Korisnici sustava svojim prijavama na uređajima za radno vrijeme i prolascima na kontrolnim točkama serviraju informacije na temelju kojih se može doći do naprednih statistika kao što je praćenje rada na mjestu troška ili projekta. Na kraju se iz dobivenih podataka priprema obračun vrsta primanja koji je podloga za obračun plaća.
Kako je, zahvaljujući tehnologiji, evoluiralo upravljanje lancem opskrbe? Koriste li se u Hrvatskoj autonomni roboti u internoj logistici?
Nove tehnologije omogućuju razvoj novih rješenja koja osiguravaju automatizaciju rada. U lancu opskrbe kao i ostalim poslovnim vertikalama susrećemo se s nedostatkom djelatnika ili dolazak djelatnika s drugih govornih područja….
Rješenje je uvođenje robota za određen poslove kao što je transport robe unutar skladišta, digitalizacija prijenosa dokumenata, optimizacija ruta dostave, uvođenje voice tehnologija. Da, u Hrvatskoj se koriste autonomni roboti u fazi realizacije ili testiranja. Važna je činjenica da se autonomni roboti razvijaju i prodaju u Hrvatskoj. Sigurni smo da u području lanca opskrbe naša poduzeća prate sve suvremene svjetske tijekove.
Jedan ste od nositelja Zelenog certifikata za digitalnu izvrsnost, koje zajedničke vrijednosti, prema vašem mišljenju, po pitanju digitalizacije i zaštite okoliša dijele vaša tvrtka i tvrtka Elektronički računi?
Zaštita okoliša je nama u Špici iznimno bitna, to nastojimo poticati kod svojih zaposlenika kroz razne aktivnosti od Špica Green Days kampanje na društvenim mrežama preko odvajanja otpada i dolazaka na posao alternativnim metodama (osim auta) pa sve do korištenja mojeRačun usluga gdje posve bespapirno izdajemo i zaprimamo sve račune. Osim toga, svi proizvodi koje mi nudimo doprinose digitalizaciji poslovanja drugih poduzeća samim time i zaštiti okoliša, a mi ih i sami koristimo.
Kako biste ocijenili važnost digitalne transformacije gospodarstva i, po vašem mišljenju, kakvu ulogu u tome ima tvrtka Elektronički računi?
U vremenu u kojem živimo, digitalna transformacija je ne samo neizbježna već i nužna. U ovom brzom načinu života u kojem se svi nalazimo nema mjesta za gubljenje vremena na spore i zastarjele poslovne procese. Na kraju krajeva, svi mi nastojimo uštedjeti svoje vrijeme što nam digitalizacija gospodarstva omogućava. Elektronički računi u tome imaju ogromnu ulogu jer su nam omogućili da jednu svakodnevnu aktivnost (primanje i slanje računa) maksimalno ubrzamo i olakšamo kako nama tako i našim suradnicima i poslovnim partnerima. Uz to što ne gubimo vrijeme na ”bespotrebnu” papirologiju uz mogućnosti eRačuna pazimo na okoliš što je nama jako bitno.